Passivitet, hur gör man?

Först och främst måste jag åter skärpa mig med träningen, men jag tappar liksom flytet när jag arbetar natt och lämnar iväg Ammo.  Inte för att det är något fel på mina nattvakter (snarare tvärt om, de är fantastiska) men eftersom jag måste lägga tid på att lämna & hämta Ammo så tappar jag ibland träningsmotivationen istället.

Jag vet i alla fall vad jag & Ammo måste börja träna på och det är PASSIVITET(!) men frågan är – hur gör man? Jag har liksom aldrig haft problemet med passivitet innan, Plex ljudar ju liksom aldrig och är han inte rädd för något så är han ganska bra på att chilla. Tips på hur man får den unge herrn att slappna av och inte ljuda mottages gärna.
Jag upplever honom förövrigt inte som stressad på så sätt, utan han är bara dålig på att ta det lugnt och slappna av men vilket är nog så jobbigt.

Vårt andra problem är att Ammo just nu tycks lida av lite separationångest, vilket är mitt andra projekt att ta tag i – särskilt eftersom han snart kommer vara ensam kvar. Exakt hur jag ska lösa det hela vet jag inte, men jag kommer nog på något snart. Om inte annat får jag sätta mig och ringa min uppfödare (vilket jag kanske borde göra ändå, det var ett tag sedan vi pratade).

Förutom att ha varit på kursen idag, gick jag även ut med hundarna i Sankt Lars parken i hopp om att ta några fina höstbilder. Problemet är att ingen av mina hundar är särskilt bra på att modella & jag är en ganska dålig fotograf så man får helt enkelt ta en massa bilder och hoppas att någon duger.

DSC_0461red

DSC_0464red

DSC_0467red

2 reaktioner på ”Passivitet, hur gör man?

  1. Passivitet är egentligen ingenting svårt att träna – men det kräver oftast lite tålamod från oss mattar och hussar. Särskilt om man har en hund som gärna argumenterar högljutt 😉
    Är hunden filttränad sedan innan så kan man med fördel också ta filten till hjälp, eftersom hunden kopplar ihop denna med lugn/passivitet. Såhär gör jag med mina i ett tidigt stadium:

    Vi sätter oss någonstans ute, gärna en ganska lugn plats till en början där det inte blir för mycket störningar. Eftersom det i början ofta kan va jobbigt för hunden att va passiv så blir det viktigt att själv ge ifrån sig samma energi man vill att hunden ska vara i; alltså lugn och ro.
    Jag ignorerar alltid om hunden börjar prata eller fåna sig (att börja dividera om saken upplever jag att det motverkar passiviteten – men sen finns det säkert fall där man måste gå in och bryta också för att hunden inte ska stressa upp sig, tänker jag), men förstärker och belönar (LUGNT) när hunden bjuder på önskat beteende och i det här fallet innebär det när hunden a) sitter ned tyst och b) ligger ned lugn och tyst. I början kan det handla om en halv minut, sen måste man kanske ta en paus och hunden få nosa lite tex (vissa hundar tar den pausen av sig själva och man får liksom se vad som funkar bäst för en), men i takt med att hunden är redo för det börjar man utöka tiden – och så småningom kan man man lägga in någon form av signal för passivitet. Jag har själv ingen signal, utan jag sätter mig och är tyst och lugn – så småningom kommer mina hundar till ro också. För mig är det viktigt att de upplever att det är lite på deras initiativ också, för det är ändå ganska skönt för dom med att ta det lugnt en stund.
    I början använder jag mig av godis, gärna något som hunden måste tugga och knapra på, eftersom det tar längre tid att äta. I förlängningen, när hunden förstår vad man vill att den ska göra, belönas passivitet med mer passivitet. Och ju duktigare hunden blir, desto svårare platser med mer rörelse och störningar kan man testa sig fram på.

    Som sagt, nyckeln är tålamod och tid 🙂 Hoppas du förstår vad jag menar.

    Gilla

Kommentera

