När både hund & matte framstår som labila.

Jag har arbetat i natt, och fick både jobba över och hade glömt bort att det var röd dag idag – vilket resulterade i att när jag var på väg från hundvakten hade jag varit uppe i typ 20h. Detta är egentligen inte ett problem för mig, förutom när följade händer;

Ammo & jag satt och väntade på bussen hemåt, när det dyker upp en gubbe som ska ta samma buss. Ammo, nu övertaggad (och antagligen med en hel del hormoner snurrandes i hjärnan) eftersom matte äntligen var tillbaka valde att skälla ut den ”konstiga mannen” efter noter. Ammo såg ut som en typiskt ”farlig dobermann” och gubben blev av naturliga orsaker väldigt rädd.
Jag som mest frös och ville hem och sova reagerade med ”VAFAN HÅLLER DU PÅ MED HUNDJÄVEL?!” och ruskade om honom. Givetvis var jag tvungen att dra klyschan ”Han har aldrig gjort så innan” för att göra situationen komplett.
När vi sedan hoppade av inne i stan för att byta buss, ja då skulle givetvis gubben av där med. Ammo, som inte är en glömsk hund, var fortfarande nöjd med sig själv efter att ha skrämt någon så han valde att spänna blicken i gubben så fort han fick syn på honom men med en tumme i ögat så höll han i alla fall truten. Att det fanns massor av folk i stan sket Ammo högaktningsfullt i, det var bara gubben som skulle veta hut!

Väl hemma har han varit en snäll hund, ovanligt lugn och han sov gladeligen bort hela dagen med mig. Vi sov båda så djupt att vi missade alarmet och därmed den bestämda träningen på brukshundsklubben. När vi vaknade så var i alla fall allt förlåtet, trots att jag plågat honom med klotången (Ammo hälsar att det säkert är en form av hämnd från min sida).

Imorgon är en ny dag, med nya tag (och inga pinsamma incidenter hoppas jag!)

DSC_0797red
Tur vi oftast har det trevligare 😉
Kommentera

