Två idioter får prova på sök

och då menar jag inte Eileene & Kira så klart utan mig själv och Ammo. Vi åkte alltså till Hovdala idag, eller ja. Vi tog tåget till Sösdala där vi blev upplockade av supersnälla Eileene. Vi åkte sedan ut till Hovdala för att köra sök, givetvis med dobermann kören i bagaget – Ammo är huvudsångare. Här i Skåne har det kommit massor med snöblandat regn, så det är vitt på marken i skogen och sjukt blött. Kanske inte optimalt att köra sök i, iaf inte för figgen.


Jag har aldrig någonsinn kört sök innan, och det har inte heller Ammo men det är något jag alltid velat testa på. Först fick herrn leta upp mig, vilket han gjorde ganska enkelt även om han ibland glömmer att koppla på näsan. ”KUL MAN FÅR JU SPRINGA I SKOGEN!” sa Ammo och skuttade runt. Efter att ha fått hitta mig ett par gånger, så fick han leta efter Eileene. Han förstod direkt att han nu skulle leta efter henne, och det var han kanska fokuserad på – men så fort han hittat henne så vände han tillbaka till mig för att berätta. Inte helt önskvärt alltså.. Jag fick koppla honom och gå tillbaka med honom till Eileene för att visa att det var där belöningen kom. Sista gången, snurrade han lite först när han letade – kollade de gamla ställena först innan han fokuserade ordentligt och hittade henne, glad att se att han INTE återvände till mig innan han hittat henne. Han valde efter att ha sprungit halvvägs tillbaka till mig efter att ha hittat henne att vända och stannade då för att käka godis och bli klappad.
Här har vi något att träna på som verkligen var kul!

Jag fick sedan hjälpa till att skicka lille Pinnen, som var supersöt med sina korta ben i snön (studsade som en boll upp och ner) och väldigt duktig. Sist men inte minst fick jag vara sökfigge åt Kira, första skicket hittade hon mig enkelt men på andra var hon ute och snurrade och Eileene fick kalla in henne och skicka henne igen  innan hon hittade mig under mig under min gran/buske.

DSC_0679red
Efter träning, så åkte vi till biblioteksruinen för att fika ( i bilen så klart) och för att försöka ta lite fina bilder. Verkligen inte så lätt som det låter – men vi hade roligt iaf, även om det var med livet som insats 😉

DSC_0724red12814284_10206077737126380_7711762063646248379_n

Kommentera

