Hundig vecka!

Förra veckan var det riktigt mycket hundrelaterade saker som hände, framförallt andra halvan av veckan. På både onsdagen och torsdagen åkte jag till Helsingborg för att träffa världens bästa uppfödare dvs Camilla, och även Sofia såklart, som var nere för IPOträning. Det var superroligt att få träffa dem igen, sist jag träffade Camilla var när jag hämtade Ammo tror jag – och Sofia träffade jag sist på VM i Malmö förra året. Evigheter sedan alltså.
Jag fick lite pointers för min träning med Ammo av Camilla, men den mesta av tiden satt vi mest och snackade över en bit mat & öl. Jag fick även klappa fina Ita (Cape Secure Classy Bitch) & boxern Prins (Queensie’s James Bond) som tillhör Sofia. Jag fick så klart även klappa på Ammo’s pappa Swempa (Cape Secure Artillery). På torsdagen var även Thea med, och jag hoppas hon hade lika trevligt som jag.

20160310_162649
På tåget till Helsingborg
DSC_0760red
Ammo spanar ut över hamnen i Helsingborg

Från fredag eftermiddag hade jag kurs i tävlingslydnad på Lunds Brukshundsklubb och jag tränade för ingen mindre än Anders Kjernholm. Vi började med lite teori på fredag em innan vi samlades kl 9 lördag morgon. Först visade alla sina hundar en kort stund för att vi skulle analysera dem lite hur de är i personligheten, hur de är i träningen och vår relation är. Vi var ett fantastiskt roligt gäng att träna med, och med väldigt blandade hundar, 1 jaktcocker, 1 wheaten terrier, 1 staffe, 2 dobermanns & 1 hoffe plus 2 som var med utan hund.På lördagen började jag med att få tips och råd med fria följet. Fick många tips på hur jag ska få honom att  gå rakt utan att tränga men ändå med engagemang. Insåg t.ex att när jag tycker han är lagom långt fram är det eg för långt fram och han börjar ploga lite. Jag måste även öka på mitt eget tempo, eftersom jag går för långsamt.
Pass nummer 2 började vi med krypet, eftersom jag haft problem med att han blir lite hög bak. Mjukost är melodin för plötsligt hade Ammo fin teknik, och nu ska vi bara vidareutveckla detta så att vi inte fastnar på steg två sas.

20160312_162252
Såhär slitna var vi efter dag 1.
20160312_230047
Ammo hade helst sovit ist för att kolla på Mellon hos Marcus.

På söndagen körde vi med apporten under pass nr 1, och tanken är att vi kanske ska arbeta med lite konkurrens och ha en tyngre apport för att han ska få tänka mer. Pass nummer 2 försökte vi med rutan, men då började Ammo bli så trött att det inte gick särskilt bra. Han  hade dock kämpat på bra under hela helgen, och jag fick ändå lite tips på vad jag ska göra. Om det låter som att jag hoppade runt hejvilt mellan moment så är det för att vi är på grunderna på alla moment så jag behövde hjälp att komma vidare, snarare än att vi har problem med ett visst moment.
Ammo visade iaf att han är en mkt trevlig dobermann, som är ganska obekymrad av störningar och ffa väldigt duktig för sin ålder. Ibland glömmer jag bort att han bara är 11 månader när vi tränar.

20160313_102632
Susanne & Obelix
20160313_105843
Bengt & Valle

Idag har vi bara slappat, förutom att Ammo fick springa av sig i fårhagen i 1h. Ingen träning alls för våra hjärnor – för att vi ska återhämta oss lite.

20160313_203408
Trött Ammo 
20160313_212935
Vi spenderade resten av dagen på soffan!
Kommentera

