Självutnämnda proffs

Alla har vi nog stött på dem, de där personerna som inte har någon som helst utbildning inom hund men som ändå vet bäst. Dessa personer har oftast begränsad erfarenhet av hund och framförallt inte brukar de inte ha särskilt mycket erfarenhet av brukshundar.

Jag har stött på ett flertal sedan jag skaffade hund, för att äga dobermann verkar oerhört provocerande för dessa personer. Jag vet inte hur många oombedda föreläsningar jag fått om hur dobermanns är, hur man måste uppfostra och träna dem och framförallt hur FARLIGA de är. Helst ska man pryla dem direkt, så de vet vem som ”bestämmer” och om jag inte gör det kommer Ammo en dag vända sig mot mig och attackera.

För någon vecka sedan fick hundvakten lite ovälkommen ”hjälp” av en av dessa ”experter”. Hon kampade med honom i hundrastgården, och då kommer en av dessa in (oinbjuden naturligtvis) och sliter kampdutten ur handen på henne för att ”demostrera” hur man lär in loss. Varför hen tyckte att Ammo behövde lära sig detta är oklart (ffa eftersom han redan kan loss) och varför hen utan att fått frågan skulle visa är med oklart. Hundvakten gjorde det enda rätta, slet åt sig kampleksaken och drog från rastgården så fort hon bara kunde. Hon fick på vägen ut veta att Ammo skulle bli en hemsk hund eftersom han inte fått några gränser och att han i princip skulle äta upp henne när hon sov. Nyheter för både henne och mig!

Har ni stött på några ”proffs” eller är det bara hos mig de bor? 😉

2 reaktioner på ”Självutnämnda proffs

  1. Man blir SÅ TRÖTT på alla dessa ”proffs”… Hur vore det om alla skötte sitt och lät var och en ha den hund/ras man vill ha🙄
    Här runt oss är många rädda för min pojk, men det finns även dom som vet att han är snäll och go precis som en dobbis ska vara😊👍
    Mvh Johanna

    Gilla

Kommentera

