Dobermannklubben

Förra söndagen hade vi en fantastiskt trevlig dag tillsammans med dobermannklubben hemma hos Marina & Kent på Ruckelbo. Vi började med en tipsrunda som Linda hade gjort – tyvärr vann jag inte (men det är väl som vanligt 😉 ). Några frågor fick man verkligen tänka till på, och vissa svar fick oss att skratta rätt ut!

DSC_0940red
Delar av gänget!

Vi fortsatte sedan med att träna lite fritt, jag passade på att köra lite lydnad – det är sällan man har så bra störningar som ett helt gäng dobbisar, lät Ammo testa på ”labyrinten” men den förstod han inte riktigt (den var byggd för de hundar som redan förstått konceptet dvs lite för svår för första gången) och så testade vi lite kickbike. När Ammo förstår att han FÅR dra, så är han super duktig – springer rakt fram och arbetar på. Problemet är att jag har blivit feg sedan jag & Plex kraschade och sen jag blev påkörd när jag cyklade, vilket gör att jag bromsar honom för mkt och då blir han osäker på om han gör rätt. JAG har en del att träna på alltså!
Det som gjorde mig gladast på fm var faktumet att Ammo plötsligt satt med full och fast bett i bitkudden, han har fuskat förutom och gärna tuggat om eller bara hängt i med framtänderna. Mycket nöjd matte alltså! 😉 Även de andra körde lite blandad träning med lydnad, rallylydnad, kickbike, dra kedjor etc och jag tyckte det såg snyggt ut mest hela tiden!

DSC_0499red
Duktig Ammo

Vi stoppade sedan in hundarna i bilarna för att äta lite lunch och ha medlemsmöte. Det var lite nya ansikten med på mötet vilket var superroligt, eftersom vi oftast är samma ”gamla” gäng tyvärr. Mötet i sig var väldigt bra och det tog upp några riktigt roliga saker – t.ex att lokaltidningen kommer börja skickas ut igen!

Efter möte och matpaus, så tränade vi lite till. Jag passade på att köra något som kallas ”inhängnadsträning”, vilket jag testade på med Plexus – men detta var första gången för Ammo. Han arbetade på fint och brydde sig inte om distraktioner särskilt mycket.
Vi hann även att testa på att dra lite kedjor ”Jaha, ska de med??” sa Ammo och knatade på med rasslande kedjor bakom sig. Det är skönt att inte har en ljuddrädd hund längre – vilket Ammo även visade när han inte verkade höra skotten alls när Eileene tränade budföring med skott.

DSC_0966red
Det är ansträngade att träna en hel dag 😉

Vi hade en fantastiskt trevlig dag hemma hos Marina & Kent och jag uppskattar SÅ MYCKET att vi får vara där med SDK Södra. Det är fantastiskt snällt av dem, och jag blir så avundsjuk på deras träningsmöjligheter. Det bor nog en lantis i mig.. Vi hade förövrigt fantastisk tur med vädret med, sol nästan hela dagen och man svettades nästan till och från!
Om man vill se på blandade bilder kan man klicka här:
(Tack till Thea som följde med och var fotograf)
https://goo.gl/photos/3Xwg6o1S7fbhr3F86

DSC_0907red
Marina och ”kusin Dixie”
2 reaktioner på ”Dobermannklubben

  1. Ååh va roligt ni hade det, kul!!👍😊
    Det ser verkligen mysigt och lyxigt ut med hur Kent och Marina har det!
    Roligt att ni fixar olika aktiviteter.
    Har aldrig ”vågat” åka på nåt sådant, plus att det ofta hamnar på min jobbhelg…men en vacker dag kanske☺️
    Tack snälla för bilder och berättelse för oss som inte var där.
    Mvh Johanna

    Gilla

Kommentera

