När känslan bara blir rätt!

Igår åkte jag direkt från nattpasset för att hämta Ammo för att sedan dra vidare till klubben för att köra lite lydnad med Thea & Tina. Vi stod i snön och kämpade, och alla hundar (och förare såklart!) var väldigt duktiga! Tur vi hade te och kakor för att hålla värmen och energin på topp.

Ammo, han var inte bara duktig – han var helt fantastisk. Jag tycker alltid han är rolig att träna med men han var SÅ duktig igår. Jag kunde ha honom lös hela passet, trots att de andra stod nära med sina hundar och gav feedback (och trots den roliga snön) och det fanns inga tendenser till att dra på ärevarv – varken på apporten och hoppet.

Jag har arbetat massor på att han inte ska dra iväg från mig och det verkar ha gett resultat. Nu gäller det bara att fortsätta träna och ffa att lära mig lita på honom. Jag måste sluta vara rädd för att han ska ge sig av på egna äventyr i arbete och lita på att han stannar hos mig och inte tappar fokus. Fick verkligen inspiration av det passet och är så taggad på att träna igen!
Jag måste nog tacka Camilla lite med som skällde på mig när jag försökte ursäkta ärevarven som en ”dobbisgrej”. Hon har så klart helt rätt och det är bara att ta sig i kragen 😉

Han grep även apporten snyggt, utan tugg och kom även och lämnade den till mig utan krångel. Momentet börjar alltså bli klart! Hopp över hinder är klart för lydnadsklass 1, men vi måste fixa det för de högre klasserna. Det börjar alltså bli något av oss! Är så glad!

dsc_0056red
Älskade hund ❤

(Also, gjorde en ny fin höstbanner. Givetvis kom snön direkt efter det..)

Kommentera

